Waarom is het kiezen van een duidelijke doelgroep belangrijk?

Vaak hoor ik dat ondernemers zich graag willen richten op een zo’n breed mogelijke doelgroep. Het liefst het hele MKB van Nederland, alle particulieren in regio Brabant of alle jongeren. Waarom zouden zij zich immers op slechts één doelgroep richten? Als je je op iedereen richt is de kans groter dat je iemand vind die jouw product of dienst af wilt nemen. Toch?

Toch is dit niet helemaal correct.

Het kiezen van een duidelijk omschreven doelgroep voor jouw onderneming is veel slimmer en kan jouw succes in grote mate vergroten. Als je namelijk zelf niet weet voor wie jouw product of dienst bedoeld is, zal bijna niemand zich aangesproken voelen om het te kopen of af te nemen.

Grote bedrijven als bijvoorbeeld Albert Heijn hebben enorme marketing budgetten en kunnen dus iedereen bereiken die ze willen. Toch kiezen ze voor een duidelijke doelgroep. Op allerlei verschillende locaties hebben ze verschillende typen winkels. Zelfs het assortiment is op de locatie aangepast. Want een gezin in een nieuwbouwwijk heeft natuurlijk een ander boodschappenlijstje dan een student in de binnenstad.

Waarom is het kiezen van een duidelijke doelgroep belangrijk voor je bedrijf?

Je bent effectiever met je communicatie
Wie zijn doelgroep kent, zal zijn communicatiemiddelen effectiever inzetten. Zo weet je bijvoorbeeld welke communicatiekanalen de doelgroep het meest gebruikt. Allerlei apps, internettools en social media kunnen heel makkelijk zijn, maar hebben geen zin als je de doelgroep daar niet mee bereikt.

Je boodschap komt beter over
Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is en waar je doelgroep zich mee bezig houdt. Zodra je dit in kaart hebt gebracht, kun je de juiste boodschap overbrengen.

Vragen die je jezelf zou kunnen stellen zijn:

  • Waar praat mijn doelgroep over?
  • Waar bevindt mijn doelgroep zich?
  • Naar welke events gaat mijn doelgroep?
  • Wat weten ze al over het onderwerp?
  • Wat zijn de trends in jouw vakgebied?
  • Wat zijn de prioriteiten van mijn doelgroep?

Je marketing wordt goedkoper
Door je te richten op een nichemarkt, wordt de concurrentie vaak al een stuk kleiner dan wanneer je probeert te concurreren met de grote jongens. Als je iedereen wilt bereiken moet je ook grote en dure acties doen. Denk bijvoorbeeld aan adverteren in landelijke kranten. Door lokaler te kijken en je te richten op een bepaalde doelgroep kan je bijvoorbeeld gerichte blogs schrijven of presentaties en lezingen geven. Deze kosten weinig en kunnen super effectief zijn!

Durf dus te kiezen! Wil je meer weten over het effectief bereiken van jouw doelgroep? Neem dan contact met mij op voor advies.

Laat een reactie achter